Yin en Yang yoga: nieuwe ontwikkelingen

02-06-2021


In mijn yogapraktijk geef ik ieder jaar een cursus, waar je kennis kunt maken met de verschillende vormen van yoga stromingen.
Volgende week,de eerste week van Juni, laat ik je kennismaken met deze andere manier om yoga te beoefenen.

Na de uitleg in mijn vorige blog, over Yin en Yang, die elkaar in evenwicht houden, de een kan niet zonder de ander, wordt nu het accent gelegd op Yinne yoga.
Toch is in deze yin yoga het yang element zeker aanwezig. Maar yang yoga kenmerkt zich door snel van de ene houding naar de andere te gaan.
Yang staat voor daadkracht, activiteit, mannelijkheid, vuur en warmte.Yin staat voor vrouwelijkheid, water, donker en zachtheid.Beiden zijn te vinden in deze vorm van yoga.
Yin yoga lijkt wat op Mindfulness yoga,maar kenmerkt zich door lang aangehouden houdingen.
In mijn yogalessen staat voelen centraal. Hoe kun je voelen als je de oefeningen doet in sneltreinvaart? En juist dat lang blijven in een houding is voor mensen die leven in deze hectische tijd,met veel ADHD kenmerken, heel moeilijk.
Je kunt je maar kort concentreren en bent snel afgeleid. En dan drie minuten in dezelfde houding blijven is best moeilijk.
Het lijkt alsof je passief bezif bent, maar je kunt ook niet zien wat er allemaal in het lichaam gebeurt.

Wat gebeurt er dan allemaal in yin yoga?
In de eerste plaats stretch je de meridianen zodat de qi, de levensenergie, onbelemmerd naar de organen en alle weefsels van het lichaam kunnen stromen. Zowel de yin als de yang meridianen worden gestretcht.
Iedere yinmeridiaan heeft een partner:een yangmeridiaan en ze worden beide beinvloed door het stretchen van deze meridianen.
Daarnaast is het nodig om lang in een houding te blijven.
Nu komt het belangrijkste waarover ik het wil hebben:het bindweefsel

Ik heb eenmaal een bindweefsel massage gehad :ik voelde mij als herboren.
Dus trok yinyoga mij aan.
Vandaag de dag wordt er wereldwijd onderzoek gedaan naar bindweefsel.We leren er steeds meer over.
Door middel van werken aan het bindweefsel wordt de huidconditie verbeterd en gaat het verouderingsproces vertragen. Bindweefsel,waar vocht doorheen loopt, moet gehydrateerd worden,anders blijven de afvalstoffen veel langer in het lichaam , de bloedcirculatie vertraagt en pijn kan hierdoor veel erger worden.
Bindweefsel is een uitgebreid netwerk dat zich tussen de spieren en de huid bevindt.
Het verbindt en ondersteunt de organen,gewrichten en spieren.
Rek je dit weefsel goed dan kan het verlichtend werken bij chronische spierpijn,hoofdpijn en migraine,maag/darmaandoeningen,slapeloosheid menstruatiepijn en….stress.Tevens een werkzaam middel om blessuretijd te verkorten.

Nieuwe inzichten
De vochtbanen in het bindweefsel of fascia,veranderen door het stretchen.Omdat bindweefsel alle weefsels beinvloedt wordt dus het gehele lichaam beinvloed.Ook de meridianen en chi circuleert dus door het bindweefsel.
Hoe meer gehydrateerd hoe beter de chi wordt vervoerd.Fascia bestaat uit collageen, elastine en andere vezels die baden in cellulaire vloeistof.
Wat adembenemend is, dat onderzoek aantoont dat het bindweefsel een intelligent en zich aanpassend systeem is. We beginnen nog maar net de vele functies van dit krachtige systeem nog maar net te begrijpen.
Dehydratie van bindweefsel maakt dat dit minder kan doen voor je lichaam en dat zorgt voor spanning in spieren en storing geeft in het communiceren die nodig is voor het maken van een beweging.En water dinken alleen helpt niet:de vloeistof in het bindweefsel moet in beweging worden gebracht!

Het bindweefsel staat ook in contact met het Centrale Zenuwstelsel.Door emotionele onbalans ontstaan klachten.
Die kunnen chronisch worden.Door het bindweefsel te hydrateren, kan de pijn verminderen.
Wist je dat dehydratie van bindweefsel wordt veroorzaakt door herhaalde stress en spanningen van het dagelijks leven?
Wist je, dat organen en cellen noodsignalen uitzenden als ze een tekort hebben aan vloeistof?
Dan kan er hoofdpijn, behoefte aan zoet,slecht slapen, een kort lontje, spijsverteringsklachten en weinig energie hebben, ontstaan.

Intakegesprek
Maar altijd, na een bezoek aan de huisarts, van iemand die yoga wil gaan doen,en lijdt aan chronische klachten,ga ik altijd vragen
1. Wanneer begon je klacht?
2. Wat gebeurde er in die tijd in je persoonlijke leven?
3. Wat heb je er aan gedaan?
4. Hoe ging je er mee om?

Tenslotte:goed nieuws
Bindweefseldehydratie en ontstekingen hoeven niet permanent te zijn!Hydrateer het bindweefsel en dan kan de onderlinge communicatie in het lichaam sterk verbeteren.
Yin yoga is daar behulpzaam bij.
Als integraal therapeut gebruik ik voor iedereen yogaoefeningen op maat.Geen mens is gelijk:je bent uniek.
Daarom geef ik ook naast groepslessen privélessen.Dat gaat sneller en als je je dan beter voelt en minder pijn ervaart, kun je overstappen naar groepslessen als je dat ambieert.

terug naar de blogs